Mnohdy si neuvědomíme, že veškeré síly se u osobního vozidla přenášejí na vozovku jen na čtyřech plochách. Tato plocha se zmenšuje při opotřebení dezénu i nedostatečném nahuštění pneumatik.
Opotřebení dezénu prodlužuje brzdnou dráhu. Nové letní pneumatiky mají hloubku vzorku 8 milimetru. Zákonem stanovené minimum je 1,6 milimetru. Pamatujte na to, že snižující se hloubka vzorku na pneumatice úměrně prodlužuje brzdnou dráhu na mokrém i suchém povrchu. Rozdíly jsou mnohdy významné.
U vozidla obutého do pneumatik s dezémem nižším než 1,6 milimetrů se zvyšuje nebezpečí aquaplaningu, znamená to, že pneumatika musí každou sekundu odvést do stran při dešti velké množství vody a hrozí nebezpečí smyku.
Kontrolujte tedy pravidelně dezén pneumatik při každém přezouvání.
Při výběru pneumatik přihlédněte k srovnávacím testům nezávislých institucí, které nabízejí spolehlivý pohled na pneumatiky.
Nezapomínejte také na huštění. Bezpečnost vlastní i okolí ohrožujete tím, že jezdíte na nedostatečně nahuštěných pneumatikách. Malý tlak v pneumatice se velmi negativně projevuje na jejich životnosti, protože dochází k jejich extrémnímu namáhání. Správný tlak v pneumatikách bychom měli kontrolovat každé dva týdny a před dlouhými cestami.
Několik dobrých rad při huštění a výměně pneumatik
– v podhuštěné pneumatice vzniká nadměrné tření, což vede k přehřátí a následnému defektu.
– pokud zjistíte nesouměrné sjíždění pneumatik na jednotlivých kolech, nechte pro jistotu zkontrolovat geometrii podvozku
– myslete na včasné přezutí pneumatik z letních na zimní a naopak.
Klesnou-li průměrné denní teploty pod 7°C vyměňte letní pneumatiky za zimní. Při trvalých teplotách přes 10°C vyměňte zpět zimní pneumatiky za letní.
Zimní pneumatiky jsou vyrobeny z měkčích směsí, za vyšších teplot se vám rychleji opotřebují.